خانه > دسته‌بندی نشده > سخنی درباره آموزش نقشه‌برداری در دانشگاه‌های شهر زنجان

سخنی درباره آموزش نقشه‌برداری در دانشگاه‌های شهر زنجان

اگر به دانشگاه به عنوان یک کسب و کار نگاه کنیم، دو راه برای توسعه این کسب و کار وجود دارد. راه اول آن است که ابتدا زیرساخت‌ها را توسعه دهیم، نیروی انسانی کافی جذب کنیم، آزمایش‌گاه ها را تجهیز کنیم و سپس به جذب دانشجو بپردازیم. دومین راه آن است که ابتدا دانشجویان را جذب کنیم سپس اقدام به توسعه زیرساخت‌ها کنیم.

گروه نقشه‌برداری دانشگاه زنجان ادعا می‌کند راه اول را انتخاب کرده است و گروه نقشه‌برداری دانشگاه آزاد اسلامی زنجان مدعی است که راه دوم را می‌رود. البته به نظر من هر دو گروه چاره‌ای جز این نداشته‌اند ولی مشکل اینجا است که هر دو گروه استراتژی خود را به صورت ناقص اجرا کرده‌اند.

بدین ترتیب دانشگاه زنجان هزینه سنگینی برای جذب اساتید با مدرک کارشناسی ارشد و بورس آنها در مقطع دکترا انجام داده است، به طوری که همه اساتید این گروه با مدرک کارشناسی ارشد جذب شده‌اند و سپس ادامه تحصیل داده‌اند. ولی زمانی که وقت بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری رسیده است هر کدام از این اساتید بخش مهم انرژی‌اشان را در جای دیگری به غیر از گروه نقشه‌برداری صرف می‌کنند. از فعالیت در دانشگاه‌های رقیب گرفته تا فعالیت در سازمان‌ها و نهادهای تخصصی.

از سوی دیگر گروه نقشه‌برداری دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ابتدا تعداد زیادی از دانشجویان را جذب کرد، سپس یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان را به عنوان عضو هیات علمی پاره وقت جذب کرد. اکثر دروس این گروه توسط مدرسان تدریس می‌شود و گروه در جذب هیات‌علمی جدید ناتوان بوده است.

جالب اینجا است که هر دو دانشگاه استراتژی توسعه خود را ناقص اجرا کرده اند. به طوری که هر دو تنها بخش اول آن را انجام داده‌اند. بدین ترتیب دانشگاه زنجان در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده است ولی در افزایش جذب دانشجویان در مقاطع کارشناسی و بالاتر ناموفق بوده است و در نتیجه میزان علاقه و تعهد اساتید بورسیه‌اش کاهش یافته است. این ایراد به نفع دانشگاه‌های رقیب تمام شده است. به طوری که اساتید بورسیه این دانشگاه توسط دانشگاه‌های رقیب (دانشگاه علوم پایه و دانشگاه آزاد زنجان) جذب شده‌اند و بیشتر انرژی‌شان را در آن دانشگاه‌ها صرف می‌کنند. این دانشگاه می‌توانست با افزایش جذب دانشجویان و اعمال ممنوعیت فعالیت در دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی دیگر و قراردادهای سخت‌گیرانه‌تر تعهد کافی را در اساتید خود ایجاد کند.

دانشگاه آزاد نیز استراتژی خود را ناقص اجرا می‌کند، به طوری که این گروه فقط بخش اول یعنی جذب دانشجویان را انجام داده است و به دلایلی که برای من معلوم نیست از توسعه زیرساخت‌ها خودداری کرده است. عدم توسعه زیرساخت‌ها در میان مدت به ضرر این گروه تمام شده است به طوری که تعداد دانشجویان این گروه به دلیل همین مساله با کاهش قابل توجهی روبرو است و آینده این رشته را با ابهام مواجه کرده است.

Categories: دسته‌بندی نشده Tags:
  1. علی
    11 فروردین 1394 در 09:01 | #1

    سلام. کاهش تعداد دانشجوی دانشگاه آزاد در نقشه برداری کشوری هست و بخاطر حذف کنکور رشته عمران میباشد. از نظر زیرساخت هم برخلاف نظر شما، دانشگاه آزاد زنجان زیرساخت قوی تری نسبت به سراسری دارد. مشکل دانشگاه آزاد در محدودیت شدید جذب هیات علمی بود که جدیدا حل شده و دکتر اسماعیلی و محبوبی جذب یا در حال جذبند.

  2. علی
    11 فروردین 1394 در 09:10 | #2

    ضمنا مشکل دانشگاه سراسری در باندبازی و جو نامناسبی هست که یکی از به اصطلاح اساتید آن گروه راه انداخته و باعث فرار اساتید بنام و عدم رغبت افراد شایسته به همکاری با آن شده است.

  3. مهدی تیموری
    11 فروردین 1394 در 23:00 | #3

    @علی
    سلام
    1- من با وضعیت فعلی کار دارم و با آنچه در آینده خواهد شد یا نخواهد شد کاری ندارم. دانشگاه آزاد تا به امروز حاضر به سرمایه گذاری خاصی در توسعه منابع انسانی خودش نبوده است. من تجربه دو بار گفتگو با ریاست سابق این دانشگاه و چندین بار گفتگو با مسئول جذب آن دانشگاه را داشته ام. سیاست آنها استفاده از مدرسین برای کاهش هزینه ها است. گروه نقشه برداری دانشگاه آزاد زنجان در حال حاضر تنها یک عضو هیات علمی پاره وقت دارد که آن هم حاصل سرمایه گذاری دانشگاه زنجان و عدم استفاده درست از این سرمایه توسط آنها است.
    اگر آنچه می گویید صحیح باشد این دانشگاه تنها زمانی تصمیم به جذب نیروی انسانی گرفته است که با کاهش تعداد دانشجویان در دوره کارشناسی روبرو شده و مجبور است دوره های کارشناسی ارشد و دکترا برقرار کند و احتمالا هر استاد مسئول هدایت بیشتر از 30 دانشجو باشد!
    دانشگاه آزاد حتی نتوانسته یا نخواسته است مدرسان با تجربه اش را حفظ کند.
    2- در مورد مقایسه سایر پارامترهای مهم نوشته دیگری دارم که احساس می کنم هنوز زمان انتشارش نیست. در آنجا تجهیزات را هم مقایسه کرده ام.
    3- آنچه به عنوان باندبازی و جو نامناسب از آن نام می برید حاصل همین اختلاف دو دیدگاه در توسعه دو گروه است.

  4. علی کریمی
    12 فروردین 1394 در 18:16 | #4

    تا 20 سال دیگه دانشگاه فیزیگی منسوخ خواهد شد.

    • مهدی تیموری
      12 فروردین 1394 در 20:16 | #5

      امیدوارم این طور باشد.

  5. علی کریمی
    30 اردیبهشت 1394 در 19:35 | #6

    منتظر پست جدید هستیم

  1. بدون بازتاب